Categorías: Economia

Daniel Pérez (L’Energètica): “Amb la crisi d’Ormuz l’operació reforçada de Red Eléctrica encara surt més cara”

ACN Barcelona – El CEO de l’Energètica i president del grup de treball de la Comissió Interdepartamental de Transició Energètica del Govern, Daniel Pérez, adverteix que l’operació reforçada de Red Eléctrica per evitar una nova apagada surt “encara més cara” amb la crisi d’Ormuz. El conflicte a l’Orient Mitjà està disparant el preu del gas i, de retruc, el cost del tallafoc de Red Eléctrica, que ja ha posat en alerta el sector. De fet, les elèctriques i la gran indústria s’han unit per exigir “transparència” i avisen que s’està “distorsionant” el mercat. Per Pérez, la solució és l’emmagatzematge de l’energia renovable. El CEO de l’Energètica admet que cal aclarir els “responsables” de l’apagada i preveu demandes, ja que “hi ha massa diners en joc”.

Segons els càlculs de les cinc patronals del sector elèctric i la Confederació de Consumidors, en el que portem de 2026 els sobrecostos a la factura elèctrica s’eleven fins als 1.800 milions d’euros. 

En aquest sentit, diuen que un de cada tres euros que s’han de pagar no són del mercat elèctric, sinó derivats d’aquestes despeses addicionals dels serveis d’operació, i que tenen un impacte del 15% a la factura de les llars, del 21% a les pimes i del 52% al sector electrointensiu. 

El CEO de l’Energètica admet que un any després el risc d’una nova apagada “és molt més baix que abans” però “altra cosa és el cost”. 

“Intervenir al mercat perquè entrin menys renovables i més centrals de gas, és més car, i amb Ormuz encara més”, afirma Pérez, que creu que la solució és fer una transició cap a l’emmagatzematge de les renovables. 

Pérez admet que aquesta alternativa a l’operació reforçada actual no es pot fer “d’un dia per l’altre”, però veu essencial “anar reduint les centrals de gas que entren” en el mix energètic i substituir-les per “bateries i centrals reversibles”. 

La prioritat, apunta, és treballar perquè aquestes bateries puguin cobrir la demanda de les 8 a les 10 del vespre, que és quan el sol se’n va i aquest tipus d’energies perden força. La resta del dia, remarca, s’està treballant cada vegada més amb renovables, en una tendència a l’alça. 

Amb capacitat d’emmagatzemar l’energia, “l’operació reforçada serà en realitat una operació normal, i no caldran reforços artificials”, assenyala Pérez, que recorda que utilitzar més gas té “sobrecostos” i, a més, va en la direcció contrària als objectius de transició energètica. 

Esbrinar els responsables

Un any després de l’apagada, Pérez considera que s’han aclarit les diverses causes del problema -de forma molt similar al que es va intuir, ja, l’endemà dels fets- però ara cal “aclarir qui és exactament el responsable, si és que n’hi ha”. 

“Això tindrà uns efectes econòmics importants, per les demandes de la gent que no va poder obrir l’empresa o que va tenir pèrdues aquell dia”, pronostica. 

“Jo encara no sé si era una cosa imprevisible en qualsevol dels escenaris, i per tant un tema de força major, o si s’hauria d’haver previst i estem més aviat davant d’una negligència”, constata. 

Pérez recorda que la Comissió Nacional del Mercat de la Competència (CNMC) ha obert expedients sancionadors contra diverses empreses, entre elles Red Eléctrica i les principals distribuïdores, i que caldrà veure com es clou el procés. 

Si la CNMC decideix imposar les multes, les demandes potencials es dirigiran contra l’empresa o empreses assenyalades, mentre que si s’opta per tancar els expedients sense sancions, Pérez preveu que hi hagi igualment demandes “contra tots”. “Hi ha massa diners en joc”, assegura. 

En aquests moments en què s’han vist picabaralles públiques entre grans companyies del sector elèctric amb relació a l’apagada, Pérez creu que estem davant d’un “càlcul molt financer” dels seus responsables. 

“Tothom intenta dir que va ser culpa del que és al costat per no haver d’aprovisionar” milers de milions d’euros en possibles reclamacions, afirma.

Pérez assumeix que si les causes van ser múltiples els responsables també ho podrien acabar sent, i assenyala també el paper de la CNMC. “La CNMC no s’autoobre cap procediment sancionador, però també és una de les que apareixen a la foto: perquè no va aprovar els controls de tensió abans, i va tenir-ho deu anys en un calaix?”, es pregunta el CEO de l’Energètica. 
 

Redacció

Compartir
Publicado por
Redacció

Entradas recientes

Damm consolida l’estratègia internacional amb presència en més de 130 països

El negoci internacional representa ja el 30% de l’activitat de Damm, en un exercici marcat…

9 hores hace

La Audiència Provincial de Madrid confirma la legalitat de l’operació entre LALIGA i CVC

La resolució desestima íntegrament el recurs de l'Athletic Club i el Real Madrid CF i…

9 hores hace

Roses llança noves guies digitals per redescobrir el municipi

Descobreix Roses amb les noves guies digitalsL'Ajuntament de Roses ha iniciat una nova iniciativa per…

12 hores hace

La Luz incorpora diagnòstic biològic de precisió per a pacients amb alzheimer

El nou circuit multidisciplinari incorpora diagnòstic biològic de precisió, valoració especialitzada i accés a les…

13 hores hace

Retirada de més de 500 kg de residus del Pic del Martell al Parc del Garraf

Retirada exitosament de residus al Parc del GarrafLa neteja del Parc del Garraf ha conclòs…

13 hores hace

El projecte ‘Jo no soc Hamlet’ guanya el concurs de còmic i novel·la gràfica de la Diputació de Girona

El projecte 'Jo no soc Hamlet' guanya en un concurs de còmic Joan Gómez Ponsetí…

13 hores hace

Esta web usa cookies.